Ergonomische accordeonriemen van Claudio Jacomucci
Vertaling van een fragment uit het boek Mastering accordeon techniek: een nieuwe benadering van accordeonspelen op basis van de Alexander Techniek door Claudio Jacomucci en Kathleen Delaney (2013).
Claudio Jacomucci: Sinds ik Alexander Techniek studeer en toepas, ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en verbeterd riemensysteem. Standaardriemen zijn niet ontworpen voor grote en zware instrumenten, maar voor het ophangen van lichtgewicht instrumenten aan de schouders of zelfs aan de nek.
Ik heb met alle mogelijke denkbare “hang”methoden geëxperimenteerd en tenslotte heb ik een ergonomisch riemensysteem ontworpen waarmee een groter mechanisch voordeel behaald wordt en waarmee de muzikant tegelijkertijd bevrijdt wordt van vele fysieke beperkingen. Door de krachtige steun aan de achterkant ontstaat er een juiste gewicht- en krachtdistributie, waardoor de nek, schouders en armen vrij zijn. Schadelijke effecten die zich vaak voordoen bij traditionele riemen kunnen door deze riemen worden voorkomen: schouders die naar voren en beneden geduwd worden, de borst die naar beneden gecomprimeerd wordt, ribben die op elkaar geperst worden, de zijkanten van de borst die naar beneden getrokken worden en zinken in de heup, het zwaar worden in de onderrug.
Met de ergonomische riemen is de onderkant van het instrument verbonden met de onderrug door een lage riem. Het instrument rust op de dijen, met de balg gecentreerd op de linkerdij. De bovenste riemen verdelen de druk van het trekken en duwen naar de vier banden. De banden verbinden de bevestigingspunten (de bovenste haken) van het instrument met de rug, op het niveau van de lage schouderbladen: twee riemen omvatten de borstkas en lopen onder de oksels en de andere twee bevinden zich langs de nek.
Zodra de riemen goed zijn vastgemaakt, kan het instrument niet meer bungelen; het instrument zal stabiel en stevig zijn waardoor de schouders, armen en handen van de muzikant vrij zijn en het instrument niet hoeven te sturen en ondersteunen.
Het is noodzakelijk de beginselen van de Alexander Techniek te kennen om de riemen goed te gebruiken. De riemen zouden anders vrij ongemakkelijk kunnen lijken op het eerste gezicht. Aangezien de riemen voorkomen dat de borstkas naar voren en opzij kan, moet bijv. het indrukken van een kinregister worden gedaan door het instrument naar boven, naar de kin, te brengen met de hulp van de benen.
De ergonomische riemen zijn ontworpen voor een grote knopaccordeon, maar ze geven ook uitstekende resultaten met andere soorten instrumenten.
‘Mastering Accordion Technique’ – Een boek van Claudio Jacomucci en Kathleen Delaney
Deze praktische gids voor accordeonstudenten,- artiesten en- docenten illustreert een nieuwe benadering van accordeonspelen op basis van Alexander Techniek.
De beginselen van deze techniek kunnen worden toegepast op alle gebieden van accordeonspelen door middel van een ergonomisch riemensysteem en de gedetailleerde verklaring van basisinstellingen, balg- en vingertechniek, toonvorming en het analyseren van de verschillende aspecten van leren zoals dagelijkse oefenen, interpretatie, vraagstellingen en ritmische vaardigheden.
Alexander Techniek is een uitgebreide techniek welke betrekking heeft op de individuele mens in zijn geheel ten aanzien van het ontwikkelen van vaardigheden en waardering. Dit boek beoogt kernpunten, beginselen en normen te verduidelijken teneinde de aard van de meest voorkomende problemen en moeilijkheden te begrijpen, zoals letsel en plankenkoorts, teneinde muzikaliteit hand in hand met zelfverbetering te ontwikkelen.
Terwijl het eerste deel van het boek specifieke kwesties van accordeonspelen behandelt, gaat het tweede deel over Alexander Techniek, haar praktische toepassingen, procedures, anatomie, zintuiglijke waardering, ademhaling en pijn en letsel van de muzikant.
Om het boek en de ergonomische riemen te bestellen, bekijk dan de ergonomische riemen in de webshop.